Концепція туристичного бренду України

У рамках роботи II Київського міжнародного туристичного форуму, який пройшов у столиці України з 10 по 12 жовтня 2013 року, відбулася перша публічна презентація Концепції туристичного бренду України.

16:24 28 Жовтня 2013 року , Україна Бізнес Ревю
У рамках роботи II Київського міжнародного туристичного форуму, який пройшов у столиці України з 10 по 12 жовтня 2013 року, відбулася перша публічна презентація Концепції туристичного бренду України.

У рамках роботи II Київського міжнародного туристичного форуму, який пройшов у столиці України з 10 по 12 жовтня 2013 року, відбулася перша публічна презентація Концепції туристичного бренду України.

«Важливою складовою розвитку туризму в Україні є брендування країни, - сказав віце-прем'єр-міністр Олександр Вілкул на презентації Концепції туристичного бренду України. - Створення національного бренду - це не брендування товару в традиційному розумінні. Національний бренд повинен допомогти зрозуміти багатогранність культури нашого народу, його багату історію. Це перший крок, емоції, які мотивують до відвідування країни. Він розкриває туристичну привабливість».

Також віце-прем'єр-міністр зазначив: «Бренд набуває чинності тоді, коли те, що він представляє, отримує довіру у споживачів. Тому ми акцентували (у Державній програмі розвитку туризму) увагу на підвищенні сервісу, розширенні спектру послуг, якісному інформуванні туристів як в Україні, так і за її межами. А також на широкому обговоренні та Стратегії, і конкретних кроків з розвитку галузі». Команда «Вікі-СітіНоміка» презентувала концепцію туристичного бренду України на форумі.

«Туристичний бренд країни - це не лише логотип, а, перш за все, сукупність сенсів та стратегій, які мають на меті створити запланований образ країни в свідомості обраних клієнтських груп заради збільшення туристичних потоків. Це відповідь на запитання «Чому я маю приїхати в цю країну, якщо існує стільки різних інших привабливих туристичних пропозицій?». Текстові, графічні, музичні та інші атрибути лише закріплюють у свідомості потенційних клієнтів запропоновану країною відповідь на це основне запитання.

Тому ми маємо спочатку самі собі відповісти: «ІЦо в нас є унікального? Кому це потрібно? Навіщо вони мають до нас приїхати, а потім повернутися знов і знов?». Море, гори, старі міста - це є в багатьох країнах, це не унікальність. Команда «Вікі-СітіНоміка», яка виграла тендер Німецького товариства міжнародного співробітництва GIZ на розробку туристичного бренду України, почала з питань, які цінності формують українську культуру, український характер, чим особливий світ під назвою «Україна» відрізняється від інших, чим він унікальний, цінний для людства. На щастя, у нас були вже напрацьовані всі потрібні матеріали - завдяки проекту «Смислова платформа України», організованому нами спільно з Центром Розвитку Суспільства, а також трьом Форсайтам: «Людський капітал України 2030», «Індустрія гостинності 2022» для Клубу «Hoteliero» та «Глобальна конкурентоспроможність українського бізнесу 2030» на замовлення «Клубу-100». Детальніше про українські цінності,

український культурний код, а також тренди світової туристичної індустрії можна почитати на нашому сайті www.wikicitynoniica.org.

Ґрунтуючись на цих цінностях і трендах, ми визначили базовою ідеєю туристичної привабливості ідею «і-і» замість «або-або». Українська нація тривало існує посеред глобальних змін у середовищі навколо неї. Це створило особливий тип національного характеру: звичка бути пов'язаним одночасно з різними альтернативами, з різними світами; бачити крайнощі, але не приймати їх, не робити остаточного вибору. Всередині України межують і мирно співіснують і християнський, і ісламський світи; і католицтво, і православ'я; і Свята віра, і містичне язичництво (типовий приклад - Київ з його монастирями і відьмами); нам близька і російська, і європейська ментальність - ми можемо пов'язувати ці світи. В буремній українській історії, коли країна була шляхом, яким в різні боки рухалися численні народи (адже це єдиний суходільний перехід до Європи), і пізніше, коли вона була розірвана між різними імперіями та релігіями, було можливо вижити лише в стані «і-і», це зазначають численні українські та іноземні дослідники. Це український культурний код - вибір «і-і» замість «або-або». В сучасній Україні гармонійно поєднуються досить суперечливі образи: аграрна країна - але водночас високотехнологічна; молода держава - але водночас древня нація; історична і культурна частина Європи - але водночас відкрита до Азії; колиска духовності - але водночас країна людей пращ, хліборобів і шахтарів.

Отже, Україна унікально вміє тримати динамічну рівновагу без конфліктів, жити «між» ...Як це може бути застосовано до туристичного бренду?

Україна - країна для прийняття рішень, для зародження ідей, обміну досвідом, вирішення внутрішніх конфліктів і для переговорів, а враховуючи зручне географічне розташування - транспортний і туристичний хаб. Сюди приїжджають, аби привести себе до рівноваги, повернути цілісність, пройти духовне і фізичне оновлення. Тут простір і час, де альтернативні варіанти можуть бути однаково вірними, де можна тримати енергетично заряджену паузу. В Україні логічно влаштовувати міжгалузеві, міждисциплінарні, міжконфесійні події, грати весілля, вчитися, проводити міжнародні спортивні змагання, мультижанрові і джазові музичні фестивалі.

Наше завдання при створенні туристичного бренду - міфологізувати дивовижний український світ. Нам потрібен власний, створений нами разом з туристами світ для виникнення історій. Турист повинен прагнути повернутися, він має з радістю розповідати історії про свою подорож цією дивною країною.

Туристи не читатимуть концепцію і не вивчатимуть бренд-бук. Вони багато разів ночують джингл по радіо, побачать біг-борд та сіті-лайт, їх «зачепить» ролик по кабельному телебаченню, нагадає про бажання побувати в Україні банер в Інтернеті або в аеропорті, а контекстна реклама запропонує туристичний продукт. І всі вони будуть у концепції «і-і».

Ми запропонували у розробленому проекті комплексний підхід до брендингу країни, включаючи, окрім концепції, ще приклади туристичних продуктів і стратегій, музичний джингл і, звичайно, слогами та графіку. Основний слоган «Ukraine: It'sallaboutU» поєднується з логотипом і являє собою гру слів (англійською слово you, тобто звертання «ти», вимовляється так само, як літера U, перша літера назви країни латинкою): «Україно, це все про тебе», або ж «Україна — це все про тебе, наш гість». Інші слогани спрямовані на певні цільові групи: «Ukraine: AsyoungasU» (Україна: така ж молода, як ти), «Ukraine: Experiencebeyond» (враження поза шаблонами), або російською «Украйна: Свобода быть собой».

Графічне рішення логотипу побудоване на вищезгаданій літері U, яка, з одного боку, асоціюється з Україною, а з іншого — з усміхайликом, символом щирості, та з магнітом, символом привабливості, що виникає з об'єднання протилежностей «і-і». Вертикальні палички літери U символізують протилежності, які поєднані щирою посмішкою — нижньою дужкою.

Ми також створили графічний конструктор, який може зображувати ці протилежності стосовно будь-якої сфери життя чи, наприклад, стосовно міст і регіонів. Це відкрита система, вона «включатиме» людей на творчість, гру, додавання нових ідей та елементів. Бо ж туристичний брендинг країни працює лише тоді, коли є продуктом живої творчості тисяч людей, а не кабінетною розробкою. Щиро сподіваємось на це».